Komenda Powiatowa Policji w Krotoszynie
Strona Główna
Aktualności
Policja poszukuje
Szefowie
Rzecznik Prasowy
Kadry
Policyjny Telefon Zaufania
Obsługa interesantów
Dzielnicowi
Ruch Drogowy
Prewencja Kryminalna
Kryształowa Gwiazda
Linki
Historia krotoszyńskiej Policji
Pomoc Ofiarom Przestępstw
Po służbie
Realizacje wniosków z debaty
pzu-stop_1
stopagresjidrogowej-kwp
zglos-korupcje.jpg
zglos-przestepstwo-pol-pr-pol.jpg
telefon_zaufania.gif
374
banner
z_skrzynka.jpg
logo_nl.jpg
116111_jpg
dobor
997_baner
nszz
Wielkopolska Policja
mapka2_2.png
bip_logo
Popularne
Cały Krotoszyn Czyta Dzieciom
Zatrzymaj się i żyj | Drukuj |
Autor: Włodzimierz Szał   
20.01.2012.

Zatrzymaj się i żyj

Rozpoczęła się siódma edycja ogólnopolskiej kampanii ,,Bezpieczny przejazd - Zatrzymaj się i żyj", organizowanej przez Polskie Linie Kolejowe. W poniedziałek krotoszyńscy policjanci w ramach tejże kampanii uczestniczyli w akcji informacyjno – ulotkowej. Jej celem było zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo - drogowych.

W poniedziałek, 16 stycznia br. na przejeździe kolejowym, na ul. Koźmińskiej w Krotoszynie w ramach kampanii ,,Bezpieczny przejazd - Zatrzymaj się i żyj” odbyła się akcja informacyjno – ulotkowa. Uczestniczyli w niej krotoszyńscy policjanci, funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei Komendy Regionalnej z Posterunku w Ostrowie Wielkopolskim oraz pracownicy sekcji eksploatacji  w Krotoszynie. Uczestnicy przyglądali się zachowaniom kierowców, przed i na przejazdach oraz reakcjom na znaki i sygnały urządzeń. Kierowcom, motorowerzystom oraz rowerzystom udzielano stosownych porad oraz rozdawano ulotki. Podczas działań policjanci skontrolowali  kierujących pojazdami urządzeniem do szybkiego badania stanu trzeźwości. Jak się okazało wszyscy badani byli trzeźwi. Akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem lokalnej społeczności.

W Polsce w 2010 roku na przejazdach kolejowo-drogowych wydarzyło się 257 wypadków, czyli o 2 mniej niż w roku 2009. Nie obyło się niestety bez rannych oraz ofiar. Na przejazdach śmierć poniosło 51 osób, natomiast 29 odniosło obrażenia. Jedynym pocieszeniem jest fakt, iż liczba osób poszkodowanych w wypadkach zmalała w porównaniu z 2009 rokiem i to w znacznym stopniu. Osób, które straciły życie było o 21 mniej, natomiast tych, które doznały uszczerbku na zdrowiu było prawie połowę mniej.

Średnio, co 34 godziny w Polsce na przejeździe kolejowo-drogowym dochodzi do wypadku, natomiast co 5,5 godziny w Europie.

Co 7 dni na przejeździe kolejowo-drogowym w Polsce ginie człowiek, w Europie codziennie.

Najczęstszą przyczyną wypadków, powodowanych przez kierowców na przejazdach kolejowo-drogowych jest: brak reakcji na znak STOP, omijanie slalomem zamkniętych rogatek, wjeżdżanie pod opadające drągi rogatek, ignorowanie sygnałów świetlnych i dźwiękowych o nadjeżdżającym pociągu.

Rozsądek kierowców chroni ich samych, podróżujące z nimi osoby oraz maszynistów prowadzących pociągi, pasażerów i towary.

Pamiętajmy!

Pociąg to masa rzędu kilkuset ton, a jego droga hamowania nawet przy niewielkich prędkościach jest kilkunastokrotnie dłuższa niż zwykłego pojazdu. Wypadki na torach są przede wszystkim skutkiem niewłaściwego zachowania się kierujących pojazdami. Wielu można byłoby uniknąć, gdyby górę wzięła rozwaga i wyobraźnia.

 
ICE skrót ratujący życie | Drukuj |
Autor: Włodzimierz Szał   
10.01.2012.

ICE - SKRÓT, KTÓRY RATUJE ŻYCIE 

i_c_e_1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ICE to międzynarodowy skrót, ale i pomysł na ratowanie życia za pomocą telefonów komórkowych. Te trzy litery (powstałe od angielskiego zwrotu „in case of emergency" - „w nagłym wypadku") zapisane w komórce pozwolą w szybki sposób skontaktować się z bliskimi osób poszkodowanych, powiadomić rodzinę o nagłym wypadku i ułatwią udzielenie odpowiedniej pomocy.

Pod pozycją ICE, w spisie telefonów w komórce, powinien znajdować się numer telefonu do najbliższej osoby (jeśli jest ich więcej, to wpisz kolejno „ICE1", „ICE2"), która będzie mogła udzielić podstawowych informacji na Twój temat, m.in. o grupie krwi, przebytych chorobach czy przyjmowanych lekach.

W końcu to nic nie kosztuje, a może okazać się bezcenne.

 
Oszustwa internetowe | Drukuj |
Autor: Włodzimierz Szał   
09.01.2012.

OSZUSTWA INTERNETOWE


Internet - stał się wygodnym narzędziem służącym do robienia zakupów. Zdarza się niejednokrotnie, iż bywa wykorzystywane także w sposób nieuczciwy. Zdarza się, że służy do popełnienia przestępstwa w postaci oszustwa. Oszuści korzystający z Internetu wykorzystują brak bezpośredniego kontaktu z ofiarą, a przez to łatwą możliwość wprowadzenia w błąd. Dlatego też, chcąc uniknąć przykrych w skutkach niespodzianek i stania się ofiarą oszustwa internetowego należy bardzo ostrożnie podchodzić do wszelkiego rodzaju ofert internetowych, w której przewidziano formę płatności z góry np. przelewem.

Rodzi się więc pytanie co można zrobić w celu uniknięcia tych przykrych niespodzianek, niepotrzebnego rozczarowania, zdenerwowania, a przede wszystkim uchronienia się przed oszustwem. Przy tego typu zakupach należy pamiętać, że pewniejszy jest odbiór osobisty towaru. Przed dokonaniem zakupu należy też dokładnie czytać opis wystawionego przedmiotu i wszelkie uwagi dotyczące sprzedającego. Kłania się tu system komentarzy wystawianych przez kupujących i sprzedających na różnego rodzaju aukcjach.

Dobrze jest też nawiązać ze sprzedającym kontakt, chociażby telefoniczny. Po zawarciu transakcji może się zdarzyć sytuacja otrzymania e-mailu, telefonu lub SMS-a rzekomo od sprzedającego, informujący o zmianie numeru rachunku bankowego, dlatego przed wysłaniem pieniędzy skontaktuj się ze sprzedającym posługując się danymi podanymi przez operatora serwisu aukcyjnego i potwierdź informacje o zmianie konta.

Jak ognia należy unikać transakcji poza aukcjami, z osobą która proponuje sprzedaż poza aukcją, wiąże się to najczęściej z tym, że użytkownik taki jest niezarejestrowanym użytkownikiem serwisu i nie będzie możliwości ustalenia jego danych osobowych. Przy zawieraniu transakcji bądź nieufny, wykorzystuj bezpieczne połączenie, dobrze jest także mieć odpowiednio zabezpieczony komputer.

Nie wolno udostępniać nikomu danych swojego zarejestrowanego konta. Należy zwrócić szczególną uwagę na listy wysyłane rzekomo od operatora serwisu, które odsyłają na inną stronę, gdzie musisz podać login i hasło. W tym momencie należy sprawdzić telefonicznie fakt wysłania takiego listu.

Szczególną ostrożność trzeba zachować przy tzw. okazyjnych sprzedażach, gdzie cena towaru jest dużo niższa niż na innych podobnych aukcjach. W tym momencie jeżeli jest to możliwe, wybieraj formę płatności tzw. escrow, która umożliwia zatrzymanie pieniędzy w przypadku stwierdzenia oszustwa po otrzymaniu paczki. W praktyce oznacza to, że pieniądze przesyłane są do administratorów serwisu. Te osoby powiadamiają o tym fakcie sprzedającego, który wysyła przedmiot. Odbiorca po stwierdzeniu, że wszystko jest w porządku przekazuje tą informację administratorom serwisu i wówczas następuje przekazanie pieniędzy sprzedającemu.
 

Warto jest też zbierać wszelkie informacje o prowadzonej transakcji tj:

1. dane sprzedawcy,

2. numer aukcji,

3. przedmiot aukcji,

4. numer rachunku bankowego,

5. potwierdzenie wpłaty

6. a także wszelką korespondencję ze sprzedającym, są to bardzo przydatne dane przy ewentualnym zgłaszaniu faktu popełnienia oszustwa. 

W przypadku zaistnienia oszustwa, jak najszybciej zgłoś ten fakt do najbliższej jednostki policji. Zabierz ze sobą wszelkie zebrane informacje dotyczące sprzedającego uzyskane zarówno od niego, jak i od administratora serwisu; dane osobowe, adres zamieszkania, adres e-mail, numer telefonu, wydrukuj wszelką posiadaną korespondencję e-mail, jaką prowadziłeś ze sprawcą oszustwa, wydrukuj potwierdzenie wpłaty pieniędzy zawierające numer rachunku bankowego, na który wpłaciłeś pieniądze.

W przypadku przesyłek należy także zachować opakowanie paczki, kopertę itp. przedmioty te należy dołączyć do zgłoszenia w jednostce Policji.

      Ważną sprawą jest również powiadomienie o oszustwie operatora serwisu, co może zapobiec kolejnym fałszywym transakcjom oraz spowodować wypłatę odszkodowania.

 

 
Zastrzeganie utraconych dokumentów | Drukuj |
Autor: Piotr Szczepaniak   
05.01.2012.

tapeta_muszla_1024x768

Związek Banków Polskich przy wsparciu Policji rozpoczął kampanię informacyjną dotyczącą możliwości zastrzegania utraconych dokumentów tożsamości w bankach. Dziś każdy może poinformować o zagubionych bądź skradzionych dokumentach już nie tylko będąc klientem konkretnego banku. Coraz więcej banków umożliwia zastrzeganie dokumentów także tym, którzy na co dzień nie korzystają z ich usług.

Oznacza to, że wejście do oddziału banku staje się najpewniejszym sposobem przed uchronieniem się od konsekwencji związanych z utraceniem dokumentów.

Dziennie notuje się nawet kilkadziesiąt prób posłużenia się cudzym lub podrobionym dokumentem. Wykorzystywane są m.in. do wyłudzenia pożyczki, wynajęcia mieszkania lub pokoju hotelowego w celu kradzieży wyposażenia czy unikania opłat, kradzieży wypożyczonego samochodu lub innych przedmiotów, zakładania fikcyjnych firm do wyłudzania kredytów, zwrotu podatków. Wszystko to w imieniu osoby, której dokumentem się posłużono. Dlatego zastrzeżenie dokumentu, który utraciliśmy staje się niezwykle ważne. Pozwala to uniknąć wielu problemów oraz strat finansowych.

Najważniejsze dokumenty, które powinniśmy zastrzegać po utraceniu, to: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, książeczka wojskowa i marynarska, dowód rejestracyjny, karta stałego pobytu. Zastrzegana powinna być także karta kredytowa.

Poprzez system DOKUMENTY ZASTRZEŻONE informacja trafi do banków i firm, które identyfikują obsługiwane osoby na podstawie dokumentów tożsamości i uczestniczą w Systemie. System DZ to jedyna ogólnokrajowa, powszechnie dostępna baza danych o zastrzeżonych dokumentach tożsamości w Polsce. Informacje o dokumentach są przekazywane wszystkim Bankom uczestniczącym w Systemie, korzystają z niego także operatorzy telefonii komórkowych, Poczta Polska i szereg innych Uczestników. Dokumenty powinni sprawdzać także notariusze, hotele, wypożyczalnie czy agencje pośrednictwa wynajmu nieruchomości.

O Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE 

System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE działa od 1997 roku. Pozwala zidentyfikować ponad 1.800.000 zastrzeżonych dokumentów, wśród których znajdują się m.in. dowody osobiste, dowody tymczasowe i paszporty polskie i zagraniczne.

Po 11 latach doświadczeń w sektorze finansowym, telekomunikacyjnym, pocztowym i innych obszarach gospodarki należy wskazać na bardzo wysoki poziom skuteczności Systemu. Tylko w roku 2007 dokonano ponad 110 tys. zastrzeżeń nowych dokumentów tożsamości. Liczba ta pokazuje rozmiary możliwych przypadków posłużenia się tymi dokumentami przez osoby nieuprawnione.

Ogółem w okresie funkcjonowania Systemu DZ, który został uruchomiony w trosce o bezpieczeństwo klientów banków - udało się uniknąć zjawiska "zniknięcia" z obrotu kilkuset milionów zł. z tyt. m.in. transakcji oszukańczych, pralniczych, ubezpieczeniowych oraz podejmowanych prób nieuprawnionego przewłaszczenia środków pieniężnych.

Systemu DZ to system ogólnokrajowy o bardzo dużym zasięgu działania. Zastrzeżenia są przyjmowane w sieci kilkudziesięciu tysięcy placówek i punktów obsługi klienta. Dane są wykorzystywane przez te placówki do weryfikacji na bieżąco tj. przy każdej operacji zw. z obsługą osób fizycznych. Stale poszerzana jest lista punktów przyjmowania zastrzeżeń.
Pierwotnie System DZ był przeznaczony dla Banków. Szybko jednak okazało się, że to rozwiązanie sprawdza się także w innych sektorach.

System jest przeznaczony dla wszystkich podmiotów, które w ramach prowadzonej działalności identyfikują osoby na podstawie przedkładanych dokumentów umożliwiających stwierdzenie tożsamości.

Codziennie kilkadziesiąt przypadków różnych prób dokonania wyłudzenia jest blokowanych. To pokazuje z jak poważnym problemem mamy do czynienia. Proceder ten oprócz Konsumentów i Banków coraz częściej dotyka także Przedsiębiorców: wypożyczalnie, biura obrotu nieruchomościami, firmy leasingowe, pośredników kredytowych itd.

 więcej informacji na www.dokumentyzastrzezone.pl

 
Bezpieczna Szkoła | Drukuj |
Autor: Włodzimierz Szał   
04.01.2012.

"BEZPIECZNA SZKOŁA"

Wielkopolski Program Prewencyjny

Założenia programu:

  • Promowanie tematyki prewencji kryminalnej dotyczącej bezpieczeństwa dzieci w trakcie spotkań w szkołach oraz w ramach prowadzonych akcji profilaktycznych poprzez kampanie informacji medialnych.
  • Stworzenie jednolitych standardów bezpieczeństwa dla wszystkich szkół poprzez wprowadzenie jednakowych form współdziałania Policji, szkoły i rodziców zmierzających do wyeliminowania lub znacznego ograniczenia wszelkich zagrożeń .

Cele programu adresowane do dzieci:

1. Uwrażliwienie ich na możliwości pojawienia się zagrożeń w drodze do i ze szkoły, w czasie zabawy i przebywania w domu.

2. Wskazanie na sposoby radzenia sobie w sytuacjach zagrożeń.

3. Zwrócenie uwagi na umiejętności przewidywania skutków nieodpowiedniego postępowania i zachowania w różnych sytuacjach i miejscach.

4. Przedstawienie uczniom zakresu ich odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych.

5. Wykształcenie umiejętności zwracania się o pomoc w przypadkach wystąpienia zagrożeń.

Cele programu adresowanego do rodziców i nauczycieli:

1. Wzbogacenie wiedzy w informacje związane ze sposobami uczenia dzieci właściwego postępowania i zachowania, które pozwoli uchronić je przed staniem się ofiarą przestępstwa ze strony dorosłych lub nieletnich sprawców.

2. Wprowadzenie jednolitego algorytmu postępowania rodziców i nauczycieli w przypadku ujawnienia ucznia - ofiary przestępstwa lub ucznia - sprawcy czynu zabronionego.

3. Przekazanie wiedzy dotyczącej praw dzieci ofiar przestępstw i odpowiedzialności prawnej ucznia sprawcy czynu zabronionego.

Sposoby osiągnięcia zakładanych celów:

1. Diagnozowanie stanu bezpieczeństwa na terenie szkoły w oparciu o informacje dyrekcji szkoły, rozpoznanie terenu przez dzielnicowego.

2. Organizowanie i przeprowadzenie szkoleń programowych przez specjalistów ds. nieletnich, dzielnicowych z nauczycielami oraz pedagogami szkolnymi.

3. Uczestniczenie specjalistów ds. nieletnich i dzielnicowych w spotkaniach z rodzicami w szkołach.

4. Współdziałanie instytucji i organizacji wspierających realizację programu w zakresie profilaktyki uzależnień.

5. Wypracowanie odpowiednich form przekazu informacji pomiędzy Sądem Rodzinnym a Policją w sprawach dotyczących nieletnich sprawców czynów zabronionych oraz małoletnich pozbawionych właściwej opieki rodzicielskiej.

6. Prowadzenie działań prewencyjnych przez dzielnicowych i kuratorów sądowych m. innymi poprzez kontrolę miejsc zagrożonych, gdzie grupują się niepełnoletni, wspólne wizyty w domach podopiecznych podlegających kurateli sądowej.

7. Pozyskiwanie instytucji i organizacji pozapolicyjnych do współpracy w opracowaniu i wydaniu materiałów informacyjno- edukacyjnych związanych z bezpieczeństwem dzieci.

8. Współdziałanie w realizacji programu instytucji i organizacji działających na rzecz zapewnienia pomocy i bezpieczeństwa dzieciom.

Przedstawiciele szkolnej profilaktyki :

  • Dyrektorzy szkół,
  • Wychowawcy klas,
  • Pedagog szkolny,
  • Uczniowie,
  • Rodzice uczniów,
  • Policja - Komendant KP, Naczelnik Sekcji Prewencji KMP, KPP, specjalista ds. nieletnich, dzielnicowy,
  • Instytucje i organizacje współdziałające na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE WSPÓŁDZIAŁAJĄCE NA RZECZ ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA I POMOCY DZIECIOM.

Istotną role w prowadzonej profilaktyce wśród dzieci i młodzieży odgrywają instytucje i organizacje, które w swych założeniach statutowo - organizacyjnych zobowiązane są do prowadzenia działań, których celem jest zapobieganie i zwalczanie zjawiskom patologii i przemocy w rodzinie. W realizacji celów programowych wskazane jest wypracowanie form i metod wspólnej współpracy co pozwoli na zintegrowanie tych działań. Poniższy wykaz przedstawia listę instytucji i organizacji, które najczęściej współpracują ze szkołami;

- Poradnia Pedagogiczno - Psychologiczna - Rada Osiedla

- Straż Miejska - Straż Pożarna

- Sąd Rodzinny - MONAR

- SANEPID - Dział Oświaty i Promocji Zdrowia - PCK

- Kuratorium Oświaty - Urząd Miasta i Gminy

- Poradnia Opiekuńczo - Wychowawcza - Poradnia Uzależnień

- Ośrodek Pomocy Społecznej - ZHP i ZHR

- Komitet Ochrony Praw Dziecka - Parafia

- Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - Dom Kultury

- Fundacje, Stowarzyszenia, Towarzystwa itd.


Proponowane moduły tematyczne programu prewencyjnego "Bezpieczna Szkoła"

I. Co każde dziecko wiedzieć powinno o pracy policji

Moduł tematyczny przybliżający dzieciom i nauczycielom pracę służb policyjnych, ich rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa ludzi, utrzymania ładu i porządku publicznego.

II. W drodze do szkoły

Celem tego modułu jest przekazanie uczniom informacji związanych z umiejętnością bezpiecznego postępowania i zachowania w drodze do i ze szkoły.

III. Moja bezpieczna szkoła

Moduł tematyczny związany z zagrożeniami jakie mogą występować na terenie szkoły i sposobami postępowania w takich przypadkach.

IV. Baw się bezpiecznie

Tematyka tego modułu dotyczy zagrożeń na jakie mogą być narażone dzieci w trakcie zabawy, która może przebiegać w różny sposób i odbywać się w miejscach nie zawsze bezpiecznych do zabawy.

V. Bądź sobą

Moduł tematyczny związany z zagadnieniem uzależnień tj. alkoholowych, lekowych i narkotykowych wśród dzieci.

 

 
«« start « poprz. 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 nast. » koniec »»

Pozycje :: 208 - 216 z 347
migi
debatybaner
debaty społeczne
ustawa_bron
cyfryzacja_tv
policjant_plakat_m2
kibck
ryba
informacje-z-odpraw.jpg
pat
umysl